آشنایی با دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی
دانشکده کارآفرینی هنر و گردشگری از مهر 1391 با 5 رشته (کارشناسی موزه و 4 رشته کارشناسی ارشد کارآفرینی فرهنگی، مدیریت جهانگردی، اقتصاد هنر و اقتصاد شهری) آغاز بهکار نمود.
از مهر 1395 با پیوستن گروه پژوهش هنر به این دانشکده نام آن به «دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی» تغییر یافت که شامل سه گروه زیر است:
1. گروه پژوهش هنر و فلسفه هنر(شامل کارشناسی ارشد و دکتری پژوهش هنر و فلسفه هنر).
2. گروه موزه و گردشگری (شامل کارشناسی موزه و کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی).
3. گروه اقتصاد و کارآفرینی هنر (شامل سه رشته کارشناسی ارشد اقتصاد فرهنگ و هنر، کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد شهری).
اهداف بلندمدت دانشکده:
• ایجاد نمونه یک دانشگاه کارآفرین و سازگار کردن دورههای آموزشی و پژوهشی با نیازهای واقعی کشور در قلمرو فرهنگ، هنر و گردشگری.
• تولید و انتشار دانش بومی و انجام پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای در زمینه کارآفرینی فرهنگی و هنری.
• ارایه مشاوره به سازمانها، صنایع، نهادها و دستگاههای دولتی و غیردولتی در زمینه تولیدات و خدمات فرهنگی، هنری و گردشگری.
• توسعه شرکتهای دانشبنیان با محوریت دانشجویان، دانشآموختگان و اعضای هیات علمی و تجاریسازیِ دستاوردهای آنها.
• تقویت و گسترش همکاری با نهادهای علمی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز صنایع بزرگ کشور.
• حمایت مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران دانشگاهی در زمینه تولیدات و خدمات کارآفرینی در قلمرو فرهنگ، هنر و گردشگری.
• گسترش همکاریهای بینالمللی در قالب تبادل استاد و دانشجو و گسترش دورههای مشترک.
• سرمایهگذاری مشترک با بخش خصوصی برای گسترش استفاده از فناوریهای نوین در بخش تولیدات و خدمات هنری.
تواناییهای دانشآموختگان دانشکده:
• توانایی کشف مزیتها و فرصتهای ارتقا و رشد هنر.
• توانایی تشخیص فرصتها و امکانات بالقوه در عرصه خدمات و کالاهای هنری، فرهنگی و گردشگری.
• توانایی پیادهسازی اندیشههای خلاقانه در امر هنر، فرهنگ و گردشگری.
• توانایی ارزیابی آثار و بررسی سودمندیهای مادی و معنوی میراثهای هنری.
• توانایی کشف برتریها و فرصتهای رشد کارآفرینی.
• توانایی کشف زمینههای جذب سرمایهگذاری ریسکپذیر در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری.
• توانایی کشف زمینههای ترکیب صنعت و فرهنگ برای عرضه به بازار جهانی.
• توانایی مزیتسنجی سرمایهگذاری در حوزههای گوناگون فرهنگ و هنر.
• توانایی مدیریت انواع واحدهای تولید خدمات و کالاهای فرهنگی، هنری و گردشگری.
• توانایی معرفی حوزههای کارآفرینی به سرمایهگذاران داخلی و خارجی.
• توانایی رتبهبندی مزیتهای فرهنگی و هنری برای تخصیص بهینه سرمایهگذاری.
• توانایی پرورش نیروی انسانی لازم برای ارایه خدمات فرهنگی و هنری.
• توانایی کشف راههای مشارکت بخش خصوصی در توسعه کارآفرینی.
• توانایی ارزیابی اولویتهای سرمایهگذاری دولتی در بخشهای فرهنگ، هنر و گردشگری.
• توانایی ارزشگذاری انواع محصولات فرهنگی، هنری، گردشگری.
• توانایی راه اندازی کسب و کار در موزهها.